Een cyclocross of veldrijfiets is een soort racefiets. Deze fietsen zie je steeds vaker en is een super combinatie met wielrennen, zeker omdat de cyclocrosser wat betreft geometrie overeenkomt met de racefiets. Lekker offroad rijden? Geen probleem! Hieronder geven we alle informatie die je moet weten voor het kopen van de beste cyclocross of veldfiets.
- Het verschil tussen een cyclocross fiets en een racefiets
- Framematerialen van de cyclocross fiets
- Tyre clearance van een veldrijfiets
- Banden en bandenprofiel
- Versnellingen van een cyclocross fiets
- Remmen van de veldrijfiets
- De maten van een cyclocross fiets
- Een cyclocross fiets kopen: het budget
- De beste Cyclocross merken
- Veldrijfiets accessoires
Het verschil tussen een cyclocross fiets en een racefiets
Het verschil tussen de twee dat het beste zichtbaar is, is de hoek van de balhoofdbuis. Ook het verschil in hoogte van de bottom bracket is heel duidelijk zichtbaar. De balhoofdbuis van een veldrijfiets is wat meer naar achteren gekanteld dan bij een racefiets, wat meer controle geeft bij het sturen wanneer je langzamer rijdt. Het geeft bovendien meer stabiliteit bij afdalingen. Omdat de snelheid bij het veldrijden niet zo hoog ligt als op de weg is de crossfiets minder gericht op hoge snelheden, in tegenstelling tot de racefiets. De bottom bracket is bij de cyclocross fiets verhoogd, waardoor je beter door putten kunt rijden en over obstakels heen kunt. De pedalen hangen dan ook hoger en kun je dus blijven trappen in de bochtend. Zo verlies je zo min mogelijk snelheid. Echter, de hogere positie zorgt ervoor dat je zwaartepunt hoger ligt. Je kunt dit opvangen door het zadel wat lager te zetten.
Framematerialen van de cyclocross fiets
De materialen van de crossfiets en racefiets komen overeen en kun je ook kiezen uit aluminium, carbon, titanium of staal. Ieder materiaal heeft voor- en nadelen. Zo zijn duurdere fietsen vaak van licht carbon gemaakt en minder dure modellen van aluminium. Het materiaal is van invloed op bijvoorbeeld gewicht en duurzaamheid. En dat is niet onbelangrijk! Het zal je vaak overkomen dat je je fiets even mee de helling op moet nemen. Je fiets neem je dan mee op je schouder, dus als je fiets zwaar is dan is het geen pretje. Toch fietsen zware fietsen vaak makkelijker en stabieler dus voor beginnende crossfietsers is aluminium wel een goede keuze. Het is zeker iets om goed over na te denken als je een cyclocross fiets gaat kopen.
Tyre clearance van een veldrijfiets
Wanneer je een veldrijfiets gaat kopen hoor je steeds vaker de term tyre clearance. Dit betreft de ruimte die het frame en de vork heeft voor bredere banden en de ophoping van modder. Hoe meer tyre clearance, hoe breder de banden kunnen zijn. Als je dus bredere banden wilt, moet je dus kiezen voor een fiets met meer tyre clearance. Daarnaast voorkomt tyre clearance ook dat je wiel blokkeert door de modder.
Banden en bandenprofiel
De Union Cycliste Internationale (UNI) ofwel Internationale Wereldunie is de internationale organisatie voor wielersport. Deze organisatie heeft bepaald dat cyclocross banden maximaal 33 mm breed mogen zijn. Het voordeel van brede banden is dat het comfortabeler fietst, je meer stabiliteit en grip hebt. Ook heb je minder risico op een lekke band. Daarnaast zijn er verschillende bandenprofielen waar je uit kunt kiezen. Kies je voor vlakkere banden, zul je beter fietsen op snelle parcoursen en in het zand. Heb je een zwaar profiel, dan heb je meer grip in de modder.
Versnellingen van een cyclocross fiets
In het veld fiets je doorgaans lager dan op de weg, dus heb je ook niet heel zware versnellingen nodig. Meestal wordt een crankset van 46/36, 44/43 of 42/32 gebruikt en achter vergelijkbare cassettes als op de weg, bijvoorbeeld 11-23 of 11-28. Tegenwoordig kiezen veel mensen voor 1x crankset. Deze heeft een single voorblad waardoor je minder kans op problemen hebt en bovendien zorgt het voor minder gewicht doordat er geen voorderailleur en shifter op zit. Je hebt geen voor- en achterversnellingen, dus je hoeft tijdens het fietsen ook nog eens minder na te denken!
Remmen van de veldrijfiets
Crossfietsen zijn tegenwoordig bijna allemaal voorzien van schijfremmen. Schijfremmen remmen heel krachtig, ook in slechte omstandigheden zoals nattigheid en modder. Bij traditionele velgremmen blijft er vaak modder tussen de velg en de rem, waardoor je niet meer krachtig kunt remmen. Bij schijfremmen heb je dit probleem niet meer. Dit type remmen heb je in twee uitvoeringen, mechanisch en hydraulisch. Het voordeel van hydraulische remmen is dat het minder onderhoud nodig heeft dan mechanische remmen. Ook hebben ze meer remkracht en kun je het remmen er beter mee doseren. Voor brede cyclocrossbanden heb je zogenaamde cantilever remmen. Deze worden gebruikt omdat de brede banden niet tussen gewone raceremmen passen. Ze zijn goedkoper en lichter, maar remmen echter minder krachtig dan schijfremmen, zeker wanneer het nat is buiten.
De maten van een cyclocross fiets
Ook bij cyclocrossers heb je keuze uit verschillende framematen. Het is van belang dat je een veldfiets met de juiste framemaat kiest. Meet daarvoor eerst je binnenbeenlengte op. Dit is de lengte van je voeten tot aan je kruis. Vervolgens vermenigvuldig je deze met 0,68. Rond de uitkomst naar beneden af en je hebt de framemaat. Let daarbij op dat dit een indicatie is, dus het kan zijn dat je uiteindelijke framemaat iets afwijkt. Daarnaast neem je een cyclocross fiets vaak iets kleiner dan dat je een racefiets zou nemen, omdat de bovenbuis wendbaar moet blijven.
Een cyclocross fiets kopen: het budget
Een cyclocross fiets heb je in verschillende prijsklassen. Net als bij een racefiets is het zo dat een duurdere fiets lichter en duurzamer is. Ook schakelt een duurdere crossfiets beter dan een goedkopere fiets. Als we het dus over de prijs hebben, houd dus rekening met het materiaal van een fiets. Doorgaans zijn voordeliger cyclocrossers gemaakt van aluminium en zijn duurdere fietsen vaak van carbon. Ook zijn carbon wielen lichter, steviger en sneller dan aluminium wielen. Ook qua remmen zijn er duurdere varianten. De mechanische schijfremmen en hydraulische schijfremmen zijn bijvoorbeeld weer duurder dan de cantilever remmen. Ga je veel offroad? Rijd dan niet met de meest goedkope onderdelen. Je doet er goed aan om dan te investeren in wat betere kwaliteit. Zo voorkom je ritjes naar de fietsenmaker! Bij een voordeliger model van aluminium kun je denken aan een prijs tot 1300 euro. Duurdere modellen zijn dus meestal van carbon en daarmee een stuk lichter. Ook hebben ze vaak hydraulische remmen. We praten hier over cyclocrossers van tussen de 1300 en 2500 euro, een fiets die meer gericht is op prestatie. Wil je wedstrijden rijden? Dan is dit een goede keuze! De echte high end cyclocrossers vanaf zo’n 2500-3000 euro hebben carbon frames, lichte wielen en hydraulische schijfremmen. Maar hier begint het pas! Ook de versnellingen zijn van topkwaliteit. Deze toppers zijn er zelfs voor gemaakt om mee te racen en doen het zeer goed in alle omstandigheden.
Voor beginners adviseren we in een niet te dure fiets te investeren. Je moet tenslotte eerst nog even kijken of je het wel leuk vindt en hoeveel je gaat fietsen. Als je wat verder gevorderd bent zou je uiteraard wel kunnen investeren in een wat duurdere fiets. Vaak worden er ook tweedehands crossers verkocht, bijvoorbeeld via Marktplaats. Let er dan op dat alle onderdelen goed onderhouden zijn. Je wil tenslotte niet dat je na 3 maanden al de ketting moet vervangen!
De beste Cyclocross merken
Een goede middenklasse fiets van rond de 2500 euro is de Canyon Inflite CF SL 8.0. Zelfs Mathieu van der Poel rijdt deze fiets! De fiets is wat langer dan andere modellen, waardoor de fiets stabieler aanvoelt, ook in de modder. Met het unieke ontwerp van het frame heb je meer ruimte om te ‘schouderen’. Ook heeft de zadelpen meer ruimte en kun je beter flexen. De banden hebben veel grip in de modder en de modder blijft niet hangen door de ruimte tussen wielen en frame. De Trek Boone 5 Disc is met zo’n 3000 euro wat duurder dan de Canyon. Deze veldrijfiets maakt gebruik van IsoSpeed technologie, waardoor je minder trillingen hebt aan het frame. Daarnaast heeft IsoSpeed nog wat andere voordelen, zoals een goede vering, het gevoel dat je sneller bent, meer comfort en controle. Hij heeft een SRAM Rival 1 aandrijving en schakelt vrij snel. Belgisch kampioen Toon Aerts hebben we gezien met deze fiets. Als je wedstrijden wilt rijden dan is dit een goede investering! Een echte high end cyclocross fiets is de Ridley X-Night SL Disc. Het is een supersnelle, agressieve, wendbare en directe fiets. Het schakelen bij deze fiets gaat zeer soepel en met de schijfremmen is de crosser goed voorspelbaar in het remmen. De Ridley cyclocross fiets heeft een Rotor 3D24 compact crankstel. Deze is licht en heeft genoeg ruimte, waardoor er weinig viezigheid in kan blijven hangen. Je betaalt dan wel een bedrag van tussen de 4000 en 5000 euro, maar dan heb je ook wat!
Veldrijfiets accessoires
Bij een cyclocrosser zijn er ook accesoires die je kunt gebruiken voor waanzinnige offroad trips.
- Helm: Voor crossfietsen adviseren we een aero helm te gebruiken. Ze zijn afgesloten, wat maakt dat ze beter beschermd zijn tegen de kou en nattigheid.
- Skinsuit: Uiteraard kun je kiezen voor een lycra outfit, maar veelal wordt er gekozen voor skinsuits, zeker voor wedstrijden. Bij een skinsuit bestaat de broek en shirt uit één geheel, dus daar kan geen water of modder bij. Bijkomend voordeel is dat er minder stof is waardoor je fiets er niet achter kan haken bij het verplaatsen van je fiets.
- MTB-pedalen: Bij het crossfietsen raden we aan dezelfde pedalen te gebruiken als die voor mountainbiken. Waarom? Wegpedalen werken doorgaans niet goed als er modder vast komt te zitten. Bovendien kun je er maar langs één kant inklikken. De mountainbike-pedalen doen het wel goed in de modder en ze werken – in tegenstelling tot de wegpedalen – dubbelzijdig.
- MTB-schoenen: Gebruik voor een cyclocross fiets het beste mountainbikeschoenen. Deze hebben meer grip en komt zeer goed van pas als je door de modder of de helling op moet fietsen.
We hopen dat je hiermee voldoende informatie hebt om je te kunnen gaan oriënteren op het kopen van je nieuwe cyclocross fiets. Het is goed om je van tevoren verdiept te hebben, aangezien er veel keuzes zijn die je moet maken. Laat je ook goed voorlichten in de winkel en vraag een expert om meer informatie. Maak ook vooral een proefritje met verschillende fietsen, zodat je ze goed met elkaar kunt vergelijken. In de winkel zijn er specialisten aanwezig die jou alles kunnen vertellen over de crossers! Wil je nog liever geen crossfiets kopen? Dan kun je je wellicht aansluiten bij een vereniging. Zij hebben vaak ook leenfietsen zodat je kunt kijken of het crossfietsen wel iets voor je is.